Nowość w świecie SMS od Google
Google otwiera nowy front. Tym razem za pomocą nowych technologii chcą zrewolucjonizować kanał SMSowy, który mimo swojej leciwości cały czas jest powszechnie i masowo używany. Co roku w samej Polsce wysyłamy ponad 50 miliardów SMSów i co roku ta liczba rośnie. Nowa zmiana wzniesie SMSy na poziom komunikatorów mobilnych, których pojawienie się na rynku sprawiło, że wielu ludzi źle wróży starej technologii.
RICH COMMUNICATION SERVICES
Technologia umożliwiająca zrewolucjonizowanie wiadomości mobilnych nazywa się Rich Communication Services. Dostęp do nowych funkcji mają tylko użytkownicy, których operator i aparat komórkowy wspiera RCS. Początkowo może wydawać się, że mało kto będzie mógł doświadczyć nadchodzących zmian na własnej skórze. Prawda jest jednak inna, od lat operatorzy i producenci telefonów pracują nad tym aby wspólnie wspierać jeden standard implementacji RCS. Już 4 listopada, w dniu kiedy Google ogłosiło nadchodzące zmiany, ponad 58 globalnych firm z rynku telekomunikacji umożliwiało komunikowanie się za pomocą ujednoliconej wersji nowej technologii. Wspólnie obejmują one ponad 4,7 mld. użytkowników na całym świecie.
CO ZYSKAJĄ SMSY?
Największą zmianą wprowadzoną dzięki RCS są konwersacje grupowe SMS funkcjonujące tak samo jak czaty grupowe w komunikatorach mobilnych. Inne funkcje które się pojawią w SMSach również w znacznym stopniu przypominają te z aplikacji takich jak Facebook Messanger, WhatsApp czy Viber. Oto one:
- Szybka wysyłka zdjęć, plików video i wiadomości głosowych.
- Łatwiejsze wyszukiwanie starych wiadomości oraz możliwość archiwizowania rozmów.
- Dzielenie się swoją lokalizacją.
- Wysyłanie emoji, naklejek i kolorowego tekstu.
Celem końcowym RCS jest zastąpienie SMSów i MMSów. Aczkolwiek przekonanie wszystkich użytkowników SMS nie jest łatwym zadaniem. Tutaj z pomocą przychodzi Google. Internetowy gigant Stworzył nową aplikację, Messenger, do obsługi SMSów i MMSów. Posiada ona wszystkie wspomniane wcześniej funkcjonalności, a od siebie Google dorzuca wygodny i intuicyjny design na przekór przypominający popularne komunikatory. Dodatkowo Messenger poinformuje kiedy wiadomość zostanie odczytana oraz kiedy rozmówca będzie pisać odpowiedź. Nowa aplikacja będzie opierać się o Google’owską platformę Jibe. Zapewnia ona serwery i software do przetwarzania wiadomości RCS oraz ułatwia ich wysyłkę pomiędzy sieciami komórkowymi.

Google w celu spopularyzowania swojego rozwiązania nawiązuje współpracę z wieloma firmami. Na razie ich działania skupione są na swoim rodzimym rynku. Pierwszą kooperacje nawiązali z amerykańską firmą telekomunikacyjną Sprint, specjalizującą się w komunikacji bezprzewodowej. W przyszłym roku wszystkie urządzenia od Sprint będą posiadały wcześniej wgrany Messenger jako domyślną aplikacje do odbioru i wysyłki wiadomości RCS i SMS. Google ma już w planach promocję nowej technologii na rynkach Europejskim i Azjatyckim. Aczkolwiek wszyscy użytkownicy Androida mogą wyprzedzić działania Google, już teraz pobrać nową aplikację z Play Store i doświadczyć innowacji w komunikacji SMS. Zrobiło tak już ponad 10 mln użytkowników.
ZMIANY DLA KOMUNIKACJI B2C?
Firmy korzystające z kanału mobilnego do promocji i komunikowania się ze swoimi pracownikami nie powinny odczuć żadnego negatywnego wpływu spowodowanego RCS. Wręcz przeciwnie, dzięki nowym zmianom i działaniom firm takich jak Google SMSy, mimo swojej ciągłej dużej popularności, mogą odrodzić się na nowo i przekonać do siebie jeszcze większą liczbę ludzi. W szczególności młodzież, która obyta jest z funkcjonowaniem komunikatorów mobilnych i wysyła mniej SMSów. Pozytywne nastawienie społeczeństwa może tylko zwiększyć efektywność mobilnych kampanii.
PODSUMOWANIE
Technologia RCS wprowadza zmiany dla codziennych użytkowników SMS i już zdobywa ich uznanie. Może to rzeczywiście oznaczać rewolucje SMSów których wysyłka już dziś na Twoim telefonie może złudnie przypominać konwersacje jakie przeprowadzasz przy użyciu komunikatorów mobilnych, wystarczy pobrać nową aplikacje Google. Zmiana może również mieć jakieś jeszcze nie odkryte plusy dla firm korzystających z kanału mobilnego. Tymczasem martketerzy mogą cieszyć się, że przepowiedziany koniec SMSów jest tylko mitem. Ludzie w Google są świadomi potęgi SMSów i postępują wedle starej reguły: Jeśli nie możesz z nimi wygrać, przyłącz się do nich.
Pozdrawiamy,
Zespół SMSLabs